Köpvillkor
1. Allmänt
bamseprodukter.se (JM:s Plåt & Mek AB, 556604-7170) följer Konsumentverkets riktlinjer och lag för distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) och marknadsföringslagen (2008:486). Försäljning via internet till privatpersoner och företag. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikel- och prisinformation och förbehåller oss rätten till ändringar utan föregående avisiering.
2. Bekräftelse
Genom att godkänna dessa köpvillkor och din beställning uppstår ett bindande avtal. Vid mottagen beställning skickas per automatik en bekräftelse via e-post med all information om beställningen. Vi reserverar oss för felskrivningar och från leverans i de fall då lagersaldot varit felaktigt/slutsålt vid tidpunkten för kundens beställning. Kan vi inte leverera enligt bekräftelse kommer kund kontaktas via e-post eller telefon angående detta.
3. Åldersgräns
För att genomföra ett köp på bamseprodukter.se krävs det att du är över 18 år. Är du under 18 år krävs enligt Föräldrabalken målsmans medgivande. Genom beställning i vår nätbutik godkänner du de vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta.
4. Produkter
4:1. Priser
Priser på bamseprodukter.se visas antingen inklusive moms eller exklusive moms på en flik längst upp på sidan men exklusive frakt. Frakt och eventuell fakturaavgift tillkommer i varukorgen innan du genomför ditt köp. Vi reserverar oss för eventuella pris- och tryckfel. Vid uppenbart felaktigt prissatta produkter förbehåller vi oss rätten att avbryta beställningen, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.
4:2. Produkt – Samarbetspartners
Det finns enskilda produkter som levereras direkt från leverantörens lager. För dig som kund skall denna leverans vara lika trygg och säker som att vi själva skickar varorna hem till dig.
5. Betalningsalternativ
På bamseprodukter.se finns flera alternativ på betalningssätt. Välj mellan Swish, kortbetalning eller faktura när du handlar i nätbutiken. Betala på det sätt som passar dig allra bäst. Läs mer om betalsätten här
5:1. Swish
Betala direkt, snabbt och säkert med Swish som är en mobilapplikation för överföring av pengar. Ladda ned Swish-appen och följ instruktionerna i kassan när du ska betala.
5:2. Kortbetalning
Vi har säkra kortbetalningar, vi samarbetar med Nets som är en av Sveriges största leverantörer av säkra betallösningar som uppfyller alla säkerhetskraven när det gäller kredit- och banktransaktioner. Vår hemsida ligger på en server som är SSL (Secure Socket Layer) som är den högsta säkerhetsnivån som finns för webbsäkra applikationer. Tillåtna kort för betalning är VISA och Mastercard. Vid betalning med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden. Kortnummer lagras inte av efter genomförd transaktion. Det totala beloppet för ordern reserveras direkt på ditt konto men dras först vid leverans av ordern, dock senast efter 3 dagar.
5:3. Faktura
När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. När du är ny kund hos oss gör vi en kreditupplysning. Fakturan förfaller inom 10 dagar. Vi tar en faktura avgift på 30:- exkl moms. Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Om inte kreditupplysningen godkänns ber vi dig använda ett annat betalsätt. För mer information om betalning och faktura, kontakta oss på 0910-88019 eller
5:4. Förskottsbetalning
Vid order skickas betalningsinformation till dig med totalpris inkl frakt. Varorna skickas efter genomförd betalning. Utlandsregistrerade kunder har möjlighet att välja en leveransadress i Sverige där paketet kan hämtas.
6. Frakt och leverans
Innan beställningen slutförs kan du välja mellan olika fraktsätt. Läs mer om frakt, priser och leveranstid här.
I vårt sortiment förekommer produkter med fraktfri leverans. Fraktfri leverans gäller dit transporter är möjligt. Fraktfritt gäller inte till avlägsna platser som är svårframkomliga eller ställen som öar och berg. Vid köp av flera produkter, så räknas fraktkostnaden ut tillsammans för produkterna i varukorgen. Fraktfri produkt innebär att att inga avgifter tas för transporter på just den produkten.
7. Leveransstatus
För att se status på din leverans kan du som medlem logga in på Mina Sidor och följa din beställning. Här finns möjlighet att spåra din sändning. Om du genomfört din beställning som gäst kan du istället spåra sändningen via länken i den e-post du mottar när din beställning lämnar oss.
8. Försäljning utanför Sverige från nätbutiken
På alla ordrar som ska transporteras utanför Sveriges gränser gäller förskottsbetalning. Efter genomförd order så skickas en betalningsinformation till dig med totalpris inklusive fraktkostnad. Produkterna skickas efter genomförd betalning. Kunder från nordiska grannländer har också möjligheten att slutföra köpet och välja en leveransadress i Sverige där paketet kan hämtas.
8.1 Försäljning av sågverk utanför Sverige
Vänligen kontakta oss för prisförslag inklusive transport.
9. Retur av beställning
9.1. Retur
Om du har köpt en produkt som du inte är helt nöjd med eller en byxa som är för stor så hjälper vi dig med att byta den produkten. Vi godkänner inga returer av produkter som blivit använda eller där originalförpackningen är skadad. Vi hjälper dig med retursedel, kontakta vår kundservice så mailar vi den till dig.
Vid ett storleksbyte/retur står du som kund för frakten till vårt lager.
Vid ett storleksbyte/byte av produkt står vi för frakten tillbaka till dig.
Du har möjlighet att returnera eller byta produkter på plats vid fabrikens butik eller online. För retur eller byte krävs alltid kvitto.
9:1.1. Retur till lager
Skicka din retur tillsammans med din ifyllda retur-/reklamationssedel. Försändelsen skall emballeras väl och produkterna ska vara oanvända med etiketter samt i sin originalförpackning. Det är inte tillåtet att tejpa eller klistra på originalförpackningen. Kontakta vår kundservice för frågor om returer via e-post till
9:2. Ångerrätt
Som kund har du rätt att ångra ditt köp. Du har alltid 14 dagar på dig att ångra ditt köp med stöd av Distansavtalslagen. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att du mottagit produkten. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen och kontrollera att produkten fungerar. Du som konsument är däremot ansvarig för en eventuell värdeminskning av produkterna, inklusive originalförpackning, som beror på en hantering utöver vad som krävs för att kunna fastställa produktens art, egenskaper och funktion. För att tillämpa ångerrätten kan du fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.
När du skickar tillbaka en produkt som du ångrat så kommer vi att betala tillbaka hela ordervärdet till dig inom 10 arbetsdagar. Du som kund betalar returfrakten och skall bifoga namn, kundnummer eller ordernummer.
Returadress:
JM:s Plåt & Mek AB
Flocktjärn 22, 931 97 Skellefteå
10. Återbetalning
Återbetalningen sker till ditt bankkonto/bankkort. Om du ångrat ditt köp innan fakturans förfallodatum kommer istället en justering av din faktura att göras.
11. Reklamation
Har du fått en produkt som inte stämmer överens med beställningen så ska du omgående kontakta oss. Vi gör en bedömning och om felet visar sig att det ligger hos oss så skickar vi en retursedel och vi tar då på oss kostnaden för returfrakten och givetvis ordnar vi en ersättningsleverans utan kostnad. Vid godkänd reklamation står bamseprodukter.se för alla kostnader inklusive frakt.
Du som konsument har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Är produkten skadad eller trasig så är det du som kund som skall påvisa att felet på produkten fanns vid köptillfället. För att påvisa felet gör du en reklamationsförfrågan inom skälig tid, dock senast inom två månader från att felet upptäckts. Väljer du att skicka varan till vårt lager kontaktar du först kundservice via e-post för att erhålla en fraktsedel. Du behöver även skicka med en ifylld reklamationssedel i din försändelse.
Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
12. Transportskada
Vi kontrollerar varje försändelse innan den skickas till dig. Kontrollera om möjligt alltid godset med chauffören, om du upptäcker att paketet är skadat eller att någon detalj saknas så ska du direkt anmäla det till föraren då det ska noteras på fraktsedeln innan mottagaren skriver på. Vid hämtning av paket hos ombud/posten/bussgods ska eventuell skada anmälas direkt till speditör. Vänligen kontakta oss om inte fraktbolaget tar på sig skadeansvaret.
Vid eventuella transportskador returneras försändelsen inom skälig tid, dock senast inom två månader från att felet upptäckts. Väljer du att skicka produkten till vårt lager kontaktar du först kundservice via e-post för att vi ska kunna skicka en retursedel. Du måste även skicka med en ifylld reklamationssedel i din försändelse. Kontakta vår kundservice så skickar vi en Retur- och reklamationssedel
13. Ej uthämtad beställning
Om vi får tillbaka paket som inte hämtats av kund vid ombudet/fraktbolaget så förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för samtliga kostnader som uppstått i transporter. Betalningen sker då mot faktura inom 10 dagar från fakturadatum. Ej uthämtad beställning skickas, oavsett leveranssätt, tillbaka till oss efter cirka 14 dagar.
14. Erbjudandens giltighet
Erbjudanden gäller alltid så långt lagret räcker om inte annat anges.
15. Säkerhet
Vår hemsida bamseprodukter.se ligger på en server som är SSL (Secure Socket Layer) som är den högsta säkerhetsnivån som finns för webbsäkra applikationer. Vi har säkra kortbetalningar på vår hemsida, där vi samarbetar med Nets som är en av Sveriges största leverantörer av säkra betallösningar.
16. Personuppgifter
Vi följer Dataskyddsförordningens lagstiftning (GDPR). När du skickar en ansökan till bamseprodukter.se registreras dina personuppgifter i vårt system. Du måste godkänna och ge ditt samtycke till att vi registrerar dina uppgifter vilket du gör i samband med att du skickar din ansökan. Du har rätt att få information och begära rättelser av felaktiga personuppgifter samt att få uppgifterna raderade.
17. Kontakt
När du som kund kontaktar oss via telefon, mail eller besök. Så gör vi allt för att ge dig full information och service. Enklaste kontaktvägen är via vår kundservice via e-post eller telefon 0910-88019. Öppettider är måndag – fredag kl. 07.00-16.00.
18. Force Majure
Bamseprodukter.se är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, krigshändelse, brand, lockout, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden. Bamseprodukter.se är inte heller skyldigt att i andra fall ersätta skada som uppkommer om bolaget varit normalt aktsamt och ansvarar inte i något fall för direkt skada.
19. Tvist
Bamseprodukter.se följer Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och European Commission Online Dispute Resolutions (ODR) rekommendationer vid eventuell tvist.
Företagsuppgifter
JM:s Plåt & Mek AB
Flocktjärn 22, 931 97 Skellefteå
Telefon: 0910-88019, E-post:
Organisationsnummer: 556604-7170